Balenciaga ja uutmoodi sallid

Cristóbal Balenciaga (1895-1972) oli legendaarne hispaania moelooja, kes avas oma moemaja Pariisis 1937. Tema mõju moekunstile ülistasid kaasaegsed konkurendid ning see avaldub mitmete tänaste disainerite loomingus. Praegu saab Balenciaga rikkaliku pärandiga tutvuda Londonis Victoria ja Alberti muuseumis näitusel “Balenciaga: moodi kujundades” (Balenciaga: Shaping Fashion), mis jääb avatuks 18. veebruarini 2018.

Kuidas Balenciaga teistest moeloojatest eristus?

Balenciaga geniaalsus seisnes lihtsates vormides. Tema kleidid ja keebid olid kontseptuaalsed ja skulpturaalsed. Kui Diori New Look vaimustas 40-ndate lõpus moepublikut kitsa vöökoha rõhutamisega, siis Balenciaga tegi paar aastat hiljem vastupidist. 1951. aastal esitles ta laiade õlgadega siluetti, milles keskkoht oli kaotatud. Ikoonilised esemed, mille moeinnovaator naistele ahvatlevaks muutis, on näiteks kott-kleit, kimonovarrukatega mantel ja vinüülist vihmamantel.

Coco Chaneli sõnul oli Balenciaga moelooja – couturier – selle sõna tõelises tähenduses. Dior nimetas teda kõigi moekunstnike suurmeistriks ning Givenchy on öelnud: “Isegi piibel pole mulle õpetanud nii palju kui Balenciaga”.

Cristóbal Balenciaga sulges oma moemaja 1968, sest tema meelest oli mood muutunud liiga vulgaarseks. Bränd taaselustati 1986 ning selle peadisainerid on läbi aastate ammutanud ideid moemaja arhiividest. Ka Balenciagas hiljuti alustanud loovjuhi Demna Gvasalia kollektsioonides nähakse Cristóbal Balenciaga renessanssi.

Roheline õhtukleit koos keebiga Balenciaga 1961. a moeetenduselt (V&A näitusel).

Balenciaga visandid V&A näitusel. Selles skulpturaalse vormiga disainis peitub vihje katoliku vaimulike rüüdele.

Tulbiõit meenutav kleit, mille seljal jaapani kimonost inspireeritud suur lehv.
V&A näitusel on eriline võimalus näha üksikutest Balenciaga kleitidest tehtud röntgenvõtet.

Kate Blanchet kandmas 2013. aastal koopiat Balenciaga 1967. aastal loodud kleidist.

Millised on Cristóbal Balenciaga mõjutusega sallid?

Mil määral saab olla innovaatiline nii lihtsa vormiga esemete loomisel nagu siidrätid ja sallid? Üllataval kombel on uuenduslikkus siingi võimalik. Balenciaga vintage-siidrättide puhul ei tasu kohkuda asjaolust, et erinevalt teiste moemajade toodangust on nende servad õmblemata ja narmendavad.

Hiljuti tuli brändil välja suur ja lai lambanahkne sall silmatorkava kirjaga ‘Balenciaga’. Eelolevaks talvehooajaks saab osta sulejopelaadset puhvis ja tepitud salli. Balenciaga 2017. aasta kevad-suvise kollektsiooni esitlusel kandsid modellid aksessuaari, milles ohtrate ripatsitega ketist läbi punutud siidräti otsad jäävad pikalt välja – see sobib nii kaela kui randme ümber.

Cristóbal Balenciaga ning tema mantlipärijate loomingu kandja peab arvestama moe suurmeistri sõnadega: ükski naine ei saa ennast teha šikiks, kui ta ei ole šikk iseenesest. No woman can make herself chick if she is not chic herself.

Ehe vintage siidrätt Scarfinista kollektsioonist: uued värvid Balenciagalt.

Bännerilaadne lambanahast sall Demna Gvasalia loodud 2016.a Balenciaga sügiskollektsioonist.

Sulgedega täidetud tepitud sall. 

Siidrätiga põimitud ketist ja võtmetest kaelaehe Balenciaga 2017.a kevad-suve kollektsiooni esitluselt

Fotod: harpersbazaar.co.uk, elleuk.com, net-a-porter.com, mytheresa.com, Balenciaga.com, Scarfinista

Kasutatud allikad: The Silhouette of the Century: Justine Picardie on Balenciaga. 31. mai 2017. harpersbazaar.co.uk

Fashion’s Modernist master. Stephen Todd. V&A Magazine Spring 2017

Save